CD Review - Drone, colourformoney

CD Review - Drone, colourformoney
CD Review - Drone, colourformoney

I någon ogynnsam kuper verkar Storbritannien vara det sista landet på jorden för att få det nya Cornelius-albumet släppt på sina stränder. Medan vi är tvungna att vänta en enda poxy månad för det, finns det något som vaguellt liknar att fylla tiden?

Väl, colourformoney av Drönare verkar ha gjort tricket för oss. Släppt på måndag, colourformoney av Drone handlar bara om så mycket folksy lo-fi skittering laptop braindance som du kan passa på en CD. Innehåller spår som shawshank i din hjärna och bara driva runt i timmar, trycka allt annat till ena sidan, vi är säkra på att vi skulle lyssna på colourformoney av Drone mycket mer om bara en del av det inte helt oroade oss så mycket.

Världen av hackad laptop blip-pop har gjort ett spännande dyk för mainstream på senare tid, med starkt i allt från Katamari Damacy ljudspår till reklamfilmer för Sky. Med så mycket av det är så lättillgängligt - plus Styrelser i Kanada gör det oöverträffligt vackert Dayvan Cowboy video - var har scenen blivit kvar för att gå ifrån sig djupt underjordisk igen?

Att döma av colourformoney, Drone kunde inte hålla med oss mer. Kommer från någonstans i Wales och beväpnad med inspelningsutrustning som inte kunde vara mer archaic om den var uthuggad ur sten, har Drone gjort ett elektroniskt album så lofi och varmt mänskligt att det förtjänar att höras av alla. colourformoney är ett anmärkningsvärt album eftersom det håller ihop som ett fast stycke trots att det varierar vildt i humör. Från hisnande härliga, nästan pastorala spår som waterlillies och Telefon till den bröstdumpande 3 am paranoia av Spiderhead och öppningsrörelsen av Etherheart - som blommar in i ett hjärtsnabbt farväl, sexuellt lullaby, det rudimentära sättet som Drone har spelat in colourformoney betyder att albumet hänger ihop som ett.

Vid över en timme lång colourformoney skulle ha fått mycket av att trimma ett spår eller två, och ibland strömmar albumet lite nära Boards of Canada copyist territorium till vår smak, men den lite förtryckande speltiden förringar inte det nöje vi får från att höra det - och om du kommer att riva av någon, kan det lika bra vara det bästa.

Men det är när Drone öppnar sin mun som colourformoney verkligen kommer in i sig, hans röst höjer en hälsosam dos av miserablism över allt som berör den. Medan colourformoneyInstrumentalerna är anständiga nog i sig, så är vokalbanorna något helt annat. I Skärande tänder Drone är gorgeously sorglig, In Plink Plink Plink ljus och drömmande, i Spiderhead han låter som en lekplats full av vilda barn. Ibland är det roligt, avväpnande, litet, hotfullt colourformoney av Drone låter som riktningen Betabandet borde ha tagit efter De 3 EPs, och det är lite högre beröm än det.