Filmrecension: En mardröm på Elm Street

Filmrecension: En mardröm på Elm Street
Filmrecension: En mardröm på Elm Street
Image
Image

Freddy Kruegers tillbaka - igen, sorts, i en ny remake av En mardröm på Elm Street - så vad du än gör, inte somna.

Inte för att titta på en av världens mest älskade barnmordare på den stora skärmen kan ge några sömnlösa nätter oroande över din egen ironiska död.

Men för debutdirektör Samuel BayerS överväldigande meningslösa "återinforstå" av Wes Craven1984 års original är så förutsägbart och formulär att du knappt kommer att kunna hålla ögonen öppna under hela 18 timmars varaktighet, eller hur länge den blodiga saken fortsatte.

Nu får du mig inte fel, kvaliteten på manuset och handlar ensam nog för att ge dig sömnlösa nätter, plus filmen har tillräckligt gore och hoppiga ögonblicken, eller ska jag säga högt ljud, för att skaka dig tillbaka vaken.

Men i slutet hade även flickan bredvid mig, som var hoppigare än en hoppande böna på en rav under de första 30 minuterna, slutat röra sig efter att ha blivit stadigt desensibiliserad till hoppens irriterande frekvens. Jag kände mig ens tvungen att kontrollera att hon fortfarande levde? Jag hade lite annat att göra - bara för att få lite roligt utseende från hennes doting pojkvän.

Självklart är det verkliga problemet att Hollywood inte skulle känna en originalidé om den pekade dem i ögat med en bladhandske - och det visar. För er som inte känner till historien är det i grunden din vardagliga berättelse om en grupp tonåringar som dödas av en efter en i sina drömmar av en grymt bränd man med en tatuerad röd och grön jumper och en handske med blad för fingrarna.

Men precis vem är han? Hur kommer han att döda dem i sina drömmar? Vad är hans problem med Elm Street? Och varför ser föräldrarna så övertygande som en Gordon Brown grin när förneka all kunskap om honom? Den som har sett filmerna vet redan svaren på alla dessa frågor. Så, som jag, kommer du antagligen att spendera den första timmen och hoppas att de ska ta reda på vad de behöver veta så fort som möjligt och resten av tiden undrar om Wesley StrickBeslutet att tinka något med baksidan är faktiskt bättre än originalet. Det är inte. För resten är det en mycket genomsnittlig slasherfilm.

Naturligtvis var det mest kontroversiella beslutet att ge den berömda fedora och handsken till Watchmen’s Jackie Earle Haley. Och det är det största problemet med filmen. Robert Englund spelade Krueger i nästan 20 år. Hans humor och charm var lika mycket en faktor för att göra Freddy - trots sina uppenbara personlighetsbrister - till ett hushållsnamn som Cravens kreativa riktning. För alla ändamål är Englund Freddy Krueger.

Haley gör sitt bästa, men genom hela filmen kommer han över som bara en klocka som låtsas vara Freddy, men som en seriös thesp vill han komma bakom den lite tvivelaktiga masken. Han är som de skumma block på jobbet som klär sig på Halloween partier och blir irriterad ingen annan tog det så allvarligt som de gjorde.

Jo, det har åtminstone ett 18 certifikat, en sällsynthet för skräckfilmer dessa dagar, och jag är säker på att det kommer att göra bra affärer, trots att det saknar charmen och kreativiteten i originalet. Det är bättre än den andra senaste revolveringen av en mycket älskad 80-talskräckklassiker, Fredag den 13: e, också producerad av Michael Bay, men det är knappast en ringande godkännande.

Det är dags för några nya idéer, Hollywood.

Du har mjölkat denna röda och gröna cash cow dry.

Freddy är död. Gå vidare.